9.4.1 Ambtshalve toets artikel 64 Vw eerste asielaanvraag
Als de IND het voornemen heeft om de eerste asielaanvraag van je cliënt af te wijzen, moet de IND ambtshalve beoordelen of wordt voldaan aan de voorwaarden om uitstel van vertrek te verlenen. In zaken waarin er signalen zijn van medische problemen, zoals een medisch advies waarin dat benoemd staat of signalen die door jou als advocaat naar voren zijn gebracht, zal de IND moeten toetsen of er aanleiding is om uitstel van vertrek te verlenen. Van je cliënt wordt verwacht dat hij de medische problemen onderbouwd. Als je cliënt onder behandeling staat, zal er medische informatie moeten worden overgelegd. Zie voor het opvragen van medische informatie bij het GZA paragraaf 9.1.2.
In het voornemen hoort de IND een eerste overweging te geven over het al dan niet verlenen van uitstel van vertrek. Vraag medische informatie tijdig op en bespreek in een vroeg stadium welke behandeling(en) je cliënt ondergaat zodat je goed voorbereid bent en adequaat op het voornemen kunt reageren.
Als de IND aanneemt dat je cliënt onder behandeling staat, moet worden onderzocht of hij voldoet aan de voorwaarden voor het verlenen van uitstel van vertrek. Er zijn in dat geval twee opties. Ten eerste kan de IND de asielaanvraag afwijzen en aangeven dat het onderzoek in het kader van artikel 64 Vw in een aparte procedure zal worden verricht. Er wordt dan (nog) geen terugkeerbesluit opgelegd in afwachting van de uitkomst van de beoordeling. In afwachting van de uitkomst, wordt een administratieve vorm van uitstel van vertrek toegekend. Ten tweede kan de IND besluiten om de asielaanvraag verder in de Verlengde Asielprocedure te behandelen en in dat kader het onderzoek in het kader van artikel 64 Vw te verrichten. In dit geval zal de beslissing op de asielaanvraag pas volgen als het onderzoek is afgerond.
Na de aankondiging van de IND dat wordt beoordeeld of ze uitstel van vertrek zal verlenen, legt de IND de zaak voor aan het Bureau Medische Adviswering (BMA). Je cliënt moet toestemmingsverklaringen hiervoor ondertekenen, zodat het BMA informatie kan opvragen bij de medische behandelaren.
Als de IND geen aanleiding ziet om te toetsen aan artikel 64 Vw, zul je hier in beroep gronden tegen moeten richten. Op grond van artikel 5 van de Terugkeerrichtlijn dient bij oplegging van een terugkeerbesluit door de IND rekening te worden gehouden met het verbod op refoulement, waardoor getoetst moet worden aan artikel 3 EVRM en het Paposhvili arrest.[19]
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen