9.2.2 Advies en onderliggende stukken
Voorafgaand aan het nader gehoor wordt de cliënt uitgenodigd voor een gesprek bij MediFirst. Een verpleegkundige voert dit gesprek en neemt een standaard vragenlijst door. Deze vragen gaan over lichamelijke en psychische aspecten. De bevindingen worden genoteerd in het dossier en vormen de basis voor het uit te brengen advies. De verpleegkundige stelt meestal het advies op en kan daarbij het advies van een arts inwinnen. In complexe zaken kan een nieuwe afspraak worden ingepland met de cliënt en de arts, voordat een advies wordt uitgebracht. Het medisch advies moet in alle gevallen worden ondertekend door de verpleegkundige en de arts.
Medisch advies van Medifirst
Als het medisch advies wordt toegezonden, worden de onderliggende stukken niet meegezonden. Als er aanleiding bestaat om de onderliggende gegevens op te vragen, bijvoorbeeld als het medisch advies niet overeenkomt met de wijze waarop je cliënt overkomt, dan moet je cliënt hiervoor een toestemmingsverklaring ondertekenen. Een verzoek om toezending van de onderliggende stukken kan vervolgens per e-mail gericht worden aan MediFirst.[6]
In het medisch advies hoort vermeld te staan of de cliënt wel of niet in staat is om gehoord te worden. Als je cliënt niet gehoord kan worden, moet zijn aangegeven of het gaat om een tijdelijk beletsel of een chronisch beletsel. Alleen in het laatste geval zal direct moeten worden gekeken naar alternatieven om informatie te verzamelen, zodat de IND een beslissing kan nemen op de asielaanvraag. Bij een tijdelijk beletsel moet worden aangegeven op welke termijn er opnieuw een beoordeling zal plaatsvinden.
Als je cliënt wel gehoord kan worden, moet in het medisch advies vermeld staan of hij beperkingen heeft. Als dit niet het geval is, zal er geen concreet advies aan de IND worden gegeven over het horen en beslissen bij je cliënt. Als er beperkingen zijn gesignaleerd, moet duidelijk vermeld worden welke beperkingen en hoe de IND hier bij het horen én bij het beslissen rekening mee moet houden.
In het medisch advies wordt onder het kopje ‘overige opmerkingen’ vermeld of er nog andere informatie verkregen is die wel bekend moet worden gemaakt, maar geen beperking oplevert. Het is belangrijk om deze informatie kritisch te lezen. In veel gevallen staan hier toch beperkingen vermeld, die ten onrechte niet zijn gekenmerkt als beperking.
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen