8.5.2 Leeftijd gerelateerde uitleg procedure
Het is belangrijk om op zeer begrijpelijke en simpele manier uitleg te geven over het verloop van de asielprocedure en over wat er van de amv zelf verwacht wordt. Daarbij moet ook rekening worden gehouden met de cultuur waar de amv uit afkomstig is en de grote hoeveelheid aan verschillende instanties waar de amv al mee te maken heeft gekregen in Nederland.
AMV tot 12 jaar
Voor amv onder de 12 jaar geldt dat hij in principe geen aanmeldgehoor krijgt nadat de asielaanvraag is ingediend. Het nader gehoor voor amv onder de 12 jaar wordt afgenomen in een kindvriendelijke ruimte en wordt in twee delen gehouden. Het eerste gedeelte van het nader gehoor zal gaan over de identiteit, nationaliteit en herkomst en het tweede gedeelte zal gaan over de asielmotieven.[8] De medewerkers die de gehoren van amv onder de 12 jaar afnemen hebben een interne, gespecialiseerde opleiding gevolgd, naast de basisopleiding vanuit de EUAA genaamd ‘Interviewing children’. Tijdens het gehoor bevindt de jeugdbeschermer zich niet in dezelfde ruimte als de amv en de hoormedewerker, maar kan de jeugdbeschermer via een scherm meekijken. Er wordt een video-opname gemaakt van het gehoor. Indien nodig kan er na het gehoor verzocht worden om de opname te bekijken.
Bespreek met de jeugdbeschermer wat passend is voor de amv en of er aanpassingen nodig zijn bij het gehoor. Als een kind niet in staat lijkt om het gesprek met de IND te voeren, zal gekeken moeten worden naar alternatieven om de relevante informatie te verkrijgen. Denk aan het horen van een familielid of het schriftelijk aanleveren van relevante informatie (bijvoorbeeld na een gesprek met een van de ouders die nog in het buitenland verblijft).
Na het nader gehoor gaat de alleenstaande minderjarige vreemdeling onder de 12 jaar in principe de Verlengde Asielprocedure in. Er geldt dan een termijn van 2 weken om correcties en aanvullingen in te dienen, zodat de amv wat tot rust kan komen na het nader gehoor.
AMV 12-18 jaar
Een amv tussen de 12 en 18 jaar krijgt wél een aanmeldgehoor en zal vervolgens in het kader van de algemene asielprocedure een nader gehoor krijgen. Bij het gehoor dient rekening te worden gehouden met de leeftijd en ontwikkelingsniveau van de amv. De wijze waarop de procedure verder verloopt is zeer vergelijkbaar met de procedure van volwassen cliënten. In principe zal de algemene asielprocedure worden doorlopen. In tegenstelling tot de amv jonger dan 12, wordt de amv tussen de 12 en 18 jaar niet automatisch na het nader gehoor naar de Verlengde Asielprocedure doorgezonden.
Ook de hoormedewerkers die de gehoren van de amv tussen de 12 en 18 jaar afnemen moeten allemaal de EUAA basisopleiding ‘Interviewing children’ hebben gevolgd.
Bij het gehoor wordt de amv tussen de 12 en 18 jaar vergezeld door de jeugdbeschermer. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan regelt de jeugdbeschermer vaak zelf dat het gehoor wordt bijgewoond door een vrijwilliger van VluchtelingenWerk. Het uitgangspunt is dat er altijd een persoon aanwezig is om de amv te ondersteunen.
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen