8.3.1 Procedure schouw
Als de amv zijn leeftijd niet kan aantonen met documenten, zal er bij het aanmeldgehoor een leeftijdsschouw worden uitgevoerd. In de Werkinstructie over leeftijdsbepaling staat uitvoerig omschreven welke stappen de IND doorloopt om de leeftijd te bepalen. De schouw wordt verricht door één AVIM/KMar medewerker en twee IND medewerkers of twee AVIM/KMar medewerkers en één IND medewerker. Zij spreken afzonderlijk van elkaar de amv en schatten op grond van de verklaringen en de uiterlijke kenmerken van de amv in of deze minderjarig of meerderjarig is of dat er twijfel bestaat over de leeftijd. De waarnemingen en de daaraan verbonden conclusies worden door de AVIM/KMar medewerker genoteerd in een proces-verbaal en door de IND opgenomen in het verslag van het gehoor. Voor het schrijven van de conclusies nemen de twee partijen geen kennis van de conclusie van de andere partij. Als beide partijen concluderen dat er overduidelijk sprake is van minderjarigheid of meerderjarigheid, dan wordt die conclusie gevolgd in de verdere procedure. Als er twijfel bestaat over de leeftijd of als de conclusies van de twee partijen verschillen, is dit een reden om verder onderzoek naar de leeftijd te doen.
Bij de conclusie tot minderjarigheid wordt uitgegaan van de opgegeven leeftijd.
Als wordt geconcludeerd dat het om een meerderjarige gaat, wordt een kennisgeving gewijzigde identiteitsgegevens opgemaakt. Hoewel in eerdere jaren werd gesteld dat de wijziging van de leeftijd op zichzelf geen besluit is waar men tegen in beroep kan gaan, zijn er enkele meer recente uitspraken[2] waarin wordt geoordeeld dat dit wél het geval zou zijn. In bepaalde gevallen kun je daarom proberen om in beroep te gaan tegen de kennisgeving van wijziging van de leeftijd.
De wijziging van de identiteitsgegevens heeft de nodige gevolgen voor je cliënt. Zo kan bijvoorbeeld de opvang gewijzigd worden van kleinschalige opvang voor minderjarigen naar een AZC en kan het zijn dat hij geen recht meer heeft op onderwijs. Het is mogelijk om een rechtsmiddel aan te wenden tegen het wijzigen van de opvang. Deze procedure moet tegen COA gevoerd worden.
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen