21.2 Klacht tegen een andere advocaat
Klachten tegen advocaten kunnen worden ingediend bij de Klachtencommissie Rechtsbijstand Asiel en Vreemdelingenbewaring (KRAV) van de Raad voor Rechtsbijstand (RvR) als de advocaat ingeschreven staat bij de RvR.
Verder kunnen klachten tegen advocaten ook worden ingediend bij de Deken van het arrondissement waar de betreffende advocaat werkzaam is of de Geschillencommissie Advocatuur (GCA). Voorwaarde voor dit laatste is wel dat de advocaat bij de GCA is aangesloten. In dat geval dient eerst de interne klachtenprocedure van het kantoor te worden doorlopen.
De KRAV is gespecialiseerd op het terrein van het asielrecht en vreemdelingenbewaring en kan de RvR adviseren de advocaat tijdelijk of definitief uit te sluiten van de verlening van gesubsidieerde rechtsbijstand aan asielzoekers, een zeer effectieve sanctie. Ook kan een begeleidingstraject worden opgelegd. Indien het niet om een structureel gebrek gaat, kan worden volstaan met een waarschuwing.[10]
De Commissie van Intercollegiale (CIT) toetsing bestaat uit asieladvocaten die ingeschreven staan bij de RvR en deelnemen op de AC-roosters die de kwaliteit van andere asieladvocaten toetsen. De toetsing vindt plaats op dossierniveau. Dossiers worden hiervoor steekproefsgewijs beoordeeld en zittingen worden bijgewoond. De CIT kan geen sancties opleggen, maar wel aan de RvR adviseren maatregelen jegens een advocaat te treffen of een dossier van of over een advocaat aan de KRAV of de Deken voorleggen.
De Deken heeft als voordeel dat hij als poortwachter tot de tuchtrechter overzicht heeft over eventuele andere of eerdere klachten tegen een advocaat, ook op andere rechtsgebieden dan het asielrecht. Hij kan klachten bundelen en onder de aandacht brengen van de Raad van Discipline (RvD).
De maatregelen die de RvD (of in hoger beroep het Hof van Discipline) kan opleggen zijn: een advocaat voor onbepaalde tijd schorsen dan wel één of meer voorzieningen treffen voor de praktijkuitoefening van de betrokken advocaat, waaronder tijdelijke schorsing.[11]
Bij aanvaringen tussen advocaten is de Deken bovendien de aangewezen persoon om in eerste aanleg te bemiddelen. Dit werk meestal de-escalerend. Verder kan bij de Deken een ‘begrotingsprocedure’ wordt opgestart bij overmatige declareren of een geschil over de uren die aan de zaak zijn besteed.
De Geschillencommissie Advocatuur is vooral geschikt voor de behandeling van declaratiegeschillen en schadeclaims tot € 10.000,- tenzij er over het hetzelfde geschil een begrotingsprocedure loopt bij de Deken.
Voorbeelden van (mogelijk) klachtwaardig gedrag (geen uitputtende lijst):[12]
- Zonder opgaaf van redenen weigeren een negatieve beschikking met de cliënt door te nemen en eventuele vervolgstappen te bespreken.
- Zonder opgaaf van redenen weigeren te motiveren waarom geen zienswijze wordt ingediend
- Niet of te laat indienen van rechtsmiddelen of van bijvoorbeeld de gronden van het beroep- of verzoekschrift
- Overige termijnoverschrijdingen
- Nalaten de cliënt te wijzen op de mogelijkheid in aanmerking te komen voor gefinancierde rechtsbijstand
- Nalaten de cliënt te informeren over de mogelijkheid een second opinion te vragen
- Onvoldoende of geen verslaglegging in het dossier van (het afzien van) handelingen
- Ongemotiveerd niet naar een zitting gaan
- Ongemotiveerd handelen in strijd met de overige kwaliteitsnormen in dit document
- Nalaten de cliënt (schriftelijk) te informeren over belangrijke informatie en beslissingen
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen