20.6 Medische zorg
Gedurende het verblijf in de opvang heeft je cliënt recht op medische zorg. Je cliënt is automatisch verzekerd voor de meeste zorg waar Nederlanders ook voor verzekerd zijn (vergelijkbaar met het basispakket) en krijgt dus een zorgpas. De precieze zorg waar je cliënt voor verzekerd is staat in de Regeling Medische zorg Asielzoekers (RMA).[20]
De zorgverzekering waarbij je cliënt verzekerd is heet RMA Healthcare. De zorgverzekering is in natura, wat betekent dat de zorgaanbieder een contract moet hebben met RMA Healthcare. Voor asielzoekers geldt geen eigen bijdrage en geen eigen risico.
De medische zorg op het AZC wordt aangeboden door de Gezondheidszorg Asielzoekers (GZA).[21] Op vrijwel alle opvanglocaties zit het GZA. Bij het GZA werken doktersassistenten en praktijkverpleegkundigen die de eerstelijns zorg doen. Indien nodig kunnen zij je cliënt doorverwijzen naar een huisarts.
Soms komt de huisarts naar het AZC om daar het consult te doen, soms gaat je cliënt naar de huisartsenpraktijk toe. De meeste huisartsen hebben naast hun werk voor asielzoekers ook een reguliere praktijk. Op de meeste locaties van de GZA is ook een Praktijkondersteuner Huisartsen voor Geestelijke Gezondheidszorg (POH-GGZ) aanwezig die de eerstelijns psychische hulpverlening verzorgt.
Er is een speciale tandartslijn die je cliënt kan bellen voor een afspraak met de tandarts.
Als het nodig is dan verwijst de praktijkverpleegkundige of de huisarts door naar andere zorgverleners, zoals een tandarts, verpleegkundige, fysiotherapeut, psycholoog of medisch specialist. Het GZA heeft ook een telefonische en digitale huisartsenpost voor medische spoedzorg, een praktijklijn waar je cliënt alle dagen van de week en vierentwintig uur per dag medische vragen kan stellen. Indien nodig verwijzen zij ook door.
Als advocaat kun je bij het GZA een kopie opvragen van het medisch dossier van je cliënt. Je doet dit door een e-mail te sturen aan het GZA via [email protected]. Meestal ontvang je het medisch dossier dezelfde dag nog per e-mail.
In de e-mail verzoek je om het medische dossier te verstrekken en sluit je een volmacht van je cliënt bij. Je kunt daarvoor je eigen volmacht gebruiken zolang er maar in staat dat je van je cliënt toestemming hebt om medische gegevens op te vragen. Je kunt ook de medische machtiging gebruiken van de GZA zelf.[22]
Normaal gesproken reist je cliënt zelf naar afspraken met de zorgverlener. Als dit vanwege medische redenen niet mogelijk is, dan kan er een (zorg)taxi worden besteld. Deze taxi kan door COA of het GZA worden geregeld. Dit geldt ook voor de situatie dat je cliënt niet zelf naar afspraken met jou kan komen; ook dan moet er taxivervoer worden geregeld. Dit regelt je cliënt normaal gesproken zelf met het COA.
Mochten er zich daarbij problemen voordoen dan zou je hiervoor contact op kunnen nemen met het COA. Het COA is immers verantwoordelijk voor het vervoer van je cliënt naar de afspraken met jou.
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen