20.2 Rol van COA
Het COA is verantwoordelijk voor de opvang en begeleiding van asielzoekers in Nederland. Het COA heeft verschillende vormen van opvang afhankelijk van het type procedure en afhankelijk van de specifieke behoeften van je cliënt (bv zorgbehoefte).
Iedere cliënt krijgt na aanmelding een casemanager van het COA toegewezen. De casemanager begeleidt je cliënt op individueel niveau. Hij gaat met je cliënt in gesprek en werkt met je cliënt aan een plan voor de toekomst. De casemanager heeft geen inzicht in het asieldossier van je cliënt, maar weet wel in welke fase de procedure zich bevindt. Over het algemeen wil de casemanager ook het beste voor je cliënt en kun je met hem overleggen over opvangperikelen, maar je kunt niet inhoudelijk met de casemanager overleggen over de asielaanvraag.
Belangen van COA en IND
De belangen van het COA komen niet altijd overeen met de belangen van je cliënt. Het COA is namelijk een overheidsinstantie en deelt informatie met de IND op officiële en informele wijze. Houd dit altijd goed in gedachten. De casemanager wordt door de IND geïnformeerd als er een beslissing is genomen. Soms is de casemanager zelfs eerder op de hoogte van de beslissing dan de advocaat. Dat hoort niet en het is vervelend als dat gebeurt.
In zulke gevallen is het aan te raden om bij de IND na te gaan of er inderdaad al een beslissing is genomen. Vertrouw niet zomaar op de informatie die je cliënt van de casemanager heeft ontvangen.
Op het AZC zijn ook woonbegeleiders van het COA aanwezig. De woonbegeleiders houden zich bezig met de dagelijkse gang van zaken op de opvanglocatie. Ze komen regelmatig langs om te kijken hoe het gaat en of je cliënt zich houdt aan de woon- en leefregels op het AZC.
Als je je zorgen maakt om jouw cliënt omdat hij bijvoorbeeld zelfmoorddreigingen heeft geuit, dan kun je de woonbegeleiders vragen extra alert te zijn. Als je een urgent bericht aan je cliënt moet doorgeven dan is de woonbegeleider meestal wel bereid om bij je cliënt langs te gaan om dit urgente bericht door te geven.
Op elk AZC is er een COA locatiemanager. De locatiemanager is eindverantwoordelijke voor de opvanglocaties. Als je de opvangperikelen niet met de casemanager of woonbegeleider op kunt lossen, dan kun je met de locatiemanager in overleg treden.[4]
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen