19.1.2 Belang
Een second opinion kan in verschillende gevallen van belang zijn. Een cliënt kan een andere advocaat verzoeken om een second opinion uit te brengen als hij twijfelt aan de deskundigheid of aanpak van zijn eigen advocaat. In de praktijk komt het veelvuldig voor dat wanneer jij als advocaat adviseert om niet door te procederen, je cliënt dat toch wel wenst.
In zo’n geval wijs je - tijdig! - je cliënt erop dat hij om een second opinion bij een andere advocaat kan vragen en leg je vast waarom je niet door wilt procederen en op welke manier dat met je cliënt is besproken.
Een advocaat kan zelf ook een tweede advocaat om een second opinion vragen als hij twijfelt over zijn eigen strategie in een zaak. Dit wordt ook wel ‘collegiaal consult’ genoemd. Een advocaat kan zowel met kantoorgenoten als advocaten van andere kantoren overleggen.
Voldoende zelfreflectie
Het is van belang dat je als professional over een gezonde portie zelfkritiek en zelfreflectie beschikt. Je vraagt als het ware steeds een ‘mini’ second opinion van jezelf en je handelen aan.
Maar wanneer er dan toch twijfel blijft of in complexe zaken de consequenties van een richtinggevende keuze niet of moeilijk zijn te overzien, hoef je daarin niet te berusten en kan een collegiaal consult een nuttig middel zijn.
Overleg met collega’s binnen of buiten je kantoor is één van de meest effectieve manieren om je deskundigheid te bevorderen. Bij een juridische vraagstelling is een goede voorbereiding van belang. Zorg ervoor dat je de relevante regelgeving, jurisprudentie en andere relevante bronnen hebt bekeken. Dat bevordert de scherpte van je vraagstelling.
Als je een kantoorgenoot raadpleegt, kun je daar vanzelfsprekend wat soepeler mee omgaan dan bij raadpleging van een advocaat buiten kantoor. Dit overleg is vooral aan te raden in de situatie dat je met een zaak wel verder wilt maar een pessimistische inschatting hebt over de afloop van de procedure. Vaak is het aan te bevelen om de negatieve inschatting en de redenen daarvoor schriftelijk aan je cliënt te bevestigen.
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen