17.1.1 Aanvraag en opvolgende aanvraag
Voor een beslissing op de asielaanvraag heeft de IND 6 maanden de tijd.[2] De beslistermijn kan met maximaal 9 maanden worden verlengd als er sprake is van[3]:
- complexe feitelijke of juridische situaties,
- groot aantal personen die tegelijkertijd asiel aanvragen waardoor het in de praktijk zeer moeilijk is de procedure binnen de termijn van zes maanden af te ronden, of
- vertraging die toe te rekenen is aan je cliënt.
Een beslistermijn kan niet twee keer worden verlengd.[4] Een verdere verlenging met 3 maanden is wél mogelijk indien dit noodzakelijk is voor de behoorlijke en volledige behandeling van de asielaanvraag.[5] Je krijgt dan dus de situatie 6+9+3 = 18 maanden.
Verlengingsmogelijkheden zijn geïmplementeerd uit de Procedurerichtlijn. De discussie is of dat goed is gedaan, want op grond van bovenstaande kun je concluderen dat de staatssecretaris zich een beslistermijn van 18 maanden oplegt terwijl de Procedurerichtlijn een beslistermijn kent van 21 maanden.[6] Deze beslistermijn mag niet worden overschreden. Dit is dus een belangrijke termijn om in elke zaak in de gaten te houden. De staatssecretaris moet je cliënt informeren over de verlenging van de beslistermijn.[7]
Tegen een verlengingsmededeling staan geen rechtsmiddelen open. Wel kun je via een beroep tegen het niet tijdig nemen van een beslissing procederen over de termijn waarbinnen de IND een beslissing moet nemen.
In 2022 kondigde de staatssecretaris aan dat hij de beslistermijn voor alle asielaanvragen (behalve Dublinzaken) zou verlengen van 6 naar 15 maanden.[8] De staatssecretaris vond het nodig om de beslistermijn te verlengen vanwege de achterstanden in het beslissen op de asielaanvragen en de onverwachte hoge instroom van vluchtelingen. Daarbij kwam ook dat de IND kampte met personeelstekort.
De ABRvS heeft prejudiciële vragen gesteld over deze generieke verlenging omdat er onduidelijkheid was of het verlengen van de beslistermijn op deze wijze kon. Ook zijn er vragen gesteld over de uitleg van de begrippen in art. 31 lid 3 onder b van de Procedurerichtlijn die is geïmplementeerd in art. 42 lid 4 onder b Vw.[9]
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen