16.1 Beleid besluitmoratorium en termijnen
Op grond van artikel 43 Vw kan de Minister een besluitmoratorium instellen. Dit is een generiek besluit dat de Minister kan nemen wanneer naar verwachting (voor een korte periode) onzekerheid zal bestaan over de situatie in het land van herkomst. Op grond daarvan kan redelijkerwijs niet worden beslist of de aanvraag moet worden ingewilligd. Een besluit tot instellen van een besluitmoratorium wordt in de Staatscourant gepubliceerd.
Beleid besluitmoratorium en termijnen
Op grond van artikel 43 lid 1 Vw kan de beslistermijn op asielverzoeken tot maximaal 21 maanden worden verlengd. Uit de Procedurerichtlijn volgt geen maximumtermijn voor het afroepen van een besluitmoratorium, alleen de regel dat de situatie elke zes maanden moet worden herbeoordeeld. Feit blijft wel dat de maximale beslistermijn van 21 maanden in individuele gevallen niet mag worden overschreden (de termijn van 21 maanden komt dus niet bovenop de oorspronkelijke beslistermijn). Als die termijn eindigt, zal de IND moeten beslissen ook als het besluitmoratorium nog van kracht is.
Een besluitmoratorium geldt niet voor Dublinclaimanten, cliënten aan wie een veilig derde land wordt tegengeworpen, cliënten aan wie door een andere EU-lidstaat al internationale bescherming is verleend of cliënten die zijn erkend als vluchteling in een derde land of in een derde land anderszins voldoende bescherming genieten. Ook geldt het besluitmoratorium niet voor cliënten die een ernstig gevaar voor de openbare orde of nationale veiligheid vormen (een licht inreisverbod is geen probleem, een zwaar inreisverbod vermoedelijk wel) en cliënten op wie artikel 1F van het Vluchtelingenverdrag van toepassing is.
Tot slot geldt een besluitmoratorium niet voor cliënten van wie de aanvraag buiten behandeling is gesteld op grond van artikel 30c Vw. Dit zijn cliënten die zijn verdwenen of zonder toestemming zijn vertrokken en hierover toerekenbaar niet binnen een termijn van twee weken contact hebben opgenomen met de IND.
In geval de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) is geactiveerd (zoals in 2022 naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne), geldt een buitengewoon besluitmoratorium zoals neergelegd artikel 43a Vw.
Ingangsdatum verblijfsvergunning datum inwilliging
In de parlementaire geschiedenis is opgenomen dat in geval van een besluitmoratorium de verblijfsvergunning wordt verleend met ingang van datum inwilliging (in tegenstelling tot datum aanvraag). De verblijfsvergunning gaat dan uiterlijk één jaar na datum ontvangen aanvraag in.[1] Toch kom je in de praktijk ook voorbeelden tegen waarin, zoals gebruikelijk, de vergunning wordt verleend met ingang van de datum van de asielaanvraag (artikel 44 lid 2 Vw).
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen