2.6.2 Zienswijze indienen
Als je met je cliënt hebt besproken om een zienswijze op het voornemen Dublin in te dienen, moet je binnen de termijn van twee weken de zienswijze op het voornemen aan de IND sturen. Daarbij voeg je de eventuele correcties en aanvullingen op het aanmeldgehoor Dublin indien dit nog niet was gedaan. Je gaat in de zienswijze in op de onderdelen van het voornemen. Indien er argumenten zijn tegen de juistheid van het overname- of terugnameverzoek en/of het claimakkoord, dan bespreek je die in de zienswijze.
Afhankelijk van welke lidstaat verantwoordelijk is, ga je in op de landeninformatie, jurisprudentie en de eventuele eigen ervaringen van je cliënt om daarmee te onderbouwen dat de verantwoordelijke lidstaat zijn internationale verplichtingen niet nakomt wat betreft de asielprocedure en/of opvangvoorzieningen.
Als er redenen zijn om te onderbouwen dat vanwege afhankelijkheid ex artikel 16 Dv Nederland de verantwoordelijke lidstaat moet worden of sprake is van bijzondere individuele omstandigheden waardoor overdracht van onevenredige hardheid getuigt ex artikel 17 lid 1 Dv dan bespreek je die argumenten ook in de zienswijze en onderbouw je die zoveel mogelijk met bewijsstukken.
Ook als er goede redenen zijn dat Nederland een andere lidstaat vanwege familierelaties op humanitaire gronden zou moeten vragen je cliënt over te nemen ex artikel 17 lid 2 Dv, dan bespreek je die in de zienswijze en onderbouw je die zoveel mogelijk met bewijsstukken.
Als er tot slot nog argumenten zijn waarom Nederland vanwege proceseconomische redenen het asielverzoek van je cliënt zelf zou moeten behandelen, dan bespreek je dat ook in de zienswijze.
Na het indienen van de zienswijze stuur je je cliënt hiervan kopie. Als je al met je cliënt hebt besproken dat je geen beroep/vovo zult indienen, bevestig je dit ook meteen in de begeleidende brief of e-mail bij de kopie van de zienswijze en wijs je je cliënt er nogmaals op dat hij altijd een andere advocaat kan zoeken om hem bij te staan bij beroep/vovo. Je legt je cliënt daarbij nogmaals uit dat hij dat dan nu alvast moet doen, omdat binnen 24 uur beroep/vovo moet worden ingediend als je cliënt de vovo in Nederland wil kunnen afwachten.
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen