2.2.2 Termijnen
De IND stuurt op grond van artikel 23 lid 2 Dv binnen twee maanden na ontvangst van de Eurodac-treffer een terugnameverzoek aan de lidstaat die op basis van de treffer verantwoordelijk is.[9] Als het terugnameverzoek op ander bewijs is gebaseerd, moet het terugnameverzoek binnen drie maanden na indiening van het asielverzoek worden verstuurd naar de verantwoordelijk geachte lidstaat. Als het terugnameverzoek niet binnen deze termijnen is ingediend, is Nederland verantwoordelijk voor de behandeling van het asielverzoek.
Termijnen van een terugnameverzoek
Als je cliënt geen nieuw asielverzoek in Nederland heeft ingediend én zonder geldige verblijfstitel in Nederland is, dan moet de IND ex artikel 24 lid 2 Dv het terugnameverzoek binnen twee maanden na ontvangst van de Eurodac-treffer indienen bij de lidstaat waar je cliënt eerder een asielverzoek heeft ingediend. Als er geen Eurodac-treffer is, moet de IND ex artikel 24 lid 2 Dv het terugnameverzoek indienen binnen drie maanden na de vaststelling dat mogelijk een andere lidstaat verantwoordelijk is. Is het terugnameverzoek niet binnen deze termijnen ingediend, dan moet de IND je cliënt de mogelijkheid bieden om in Nederland een nieuw asielverzoek in te dienen.
Nederland kan ex artikel 24 lid 4 Dv ook zelf de terugkeerprocedure opstarten als het asielverzoek definitief is afgewezen in een andere lidstaat en je cliënt zonder verblijfstitel in Nederland is en ook geen nieuw asielverzoek heeft ingediend in Nederland. Dit komt dan in de plaats van een terugnameverzoek.
Artikel 25 Dv bepaalt dat de aangezochte lidstaat binnen twee weken na indiening van het terugnameverzoek moet reageren als dit is gebaseerd op de Eurodac-treffer en binnen een maand na ontvangst van het terugnameverzoek indien dit is gebaseerd op ander bewijs. Als de aangezochte lidstaat niet binnen deze termijn reageert, is er een fictief claimakkoord en is de aangezochte lidstaat verantwoordelijk.
Vergelijking termijnen overname en terugname
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen