1.5.1 Voorbereiding gesprek voornemen met cliënt
Voordat je in gesprek gaat met je cliënt zorg je ervoor dat je het voornemen goed hebt gelezen en geanalyseerd. Maak voor jezelf een overzicht van de argumenten van de IND en verdeel die in dragende overwegingen en overwegingen ten overvloede. Op de dragende overwegingen zal altijd gereageerd moeten worden. Bekijk welke afdoeningsgrond de IND heeft gehanteerd en of die klopt. Dat laatste is met name het geval bijeen niet-ontvankelijk of kennelijk ongegrond asielverzoek of als het asielverzoek buiten behandeling wordt gesteld. Zoals de WI 2014/10 -geactualiseerd door WI 2024/6, 1 juli 2024- stelt:
De geloofwaardigheidsbeoordeling moet objectief, gestructureerd en transparant worden uitgevoerd. Dat betekent onder andere dat gebruik gemaakt moet worden van objectiveerbare bronnen en kenbaar gemotiveerd moet worden, waarbij inzicht gegeven wordt in de weging. Ook moet rekening worden gehouden met de persoon van de vreemdeling en diens achtergrond. Culturele en taalkundige verschillen, de (mentale, fysieke, intellectuele etc.) toestand van de vreemdeling en de (mentale, fysieke, professionele etc.) toestand van de beslisser spelen allemaal een rol tijdens het proces van besluitvorming.[41]
Houd dit kader in het achterhoofd bij het lezen van het voornemen en controleer of hieraan voldaan is.
Voor de bespreking van het voornemen maakt het uit of de IND het asielverzoek wil afwijzen omdat de verklaringen niet geloofd worden of dat de vrees niet aannemelijk is. In het eerste geval zal meer input van je cliënt verwacht worden in de vorm van uitleg over zijn verklaringen of bewijzen. Op het moment dat de vrees niet aannemelijk is, zal meer een beroep gedaan moeten worden op landeninformatie of bewijsmiddelen. Als een nadere onderbouwing nodig is, kun je contact opnemen met de Helpdesk van Vluchtelingenwerk of de documentalist op het aanmeldcentrum om daar om gerichte informatie te vragen.
In een voornemen wil de IND nog wel eens citeren uit het nader gehoor om uit te leggen dat verklaringen te vaag of tegenstrijdig zijn. Pak het gehoor erbij en controleer of het citaat volledig is. Controleer of de verklaring elders in het gehoor of tijdens de correcties en aanvullingen verduidelijkt is en of dit is meegenomen in het voornemen. Controleer ook of de IND in het voornemen alle relevante elementen benoemd heeft. Als dat niet het geval is, moet je daar in de zienswijze aandacht aan besteden.
Pak altijd het relevante beleid erbij (werkinstructies, Informatieberichten) en controleer of het voornemen conform dit beleid is. Als er bijvoorbeeld sprake is van een ongeloofwaardig asielrelaas is het altijd goed om werkinstructie 2014/10 erbij te pakken. Zijn alle geloofswaardigheidsindicatoren gebruikt en op de goede manier? Ook is het van belang om te bekijken of er is doorgetoetst in het voornemen (“indien het relaas toch geloofwaardig zou zijn dan…). Als dit niet gedaan is, is dat een aandachtspunt later, bij de beschikking. Bekijk de recente jurisprudentie over het land of het onderwerp om te verifiëren of daar in het voornemen rekening mee is gehouden. Check ook of er wordt voldaan aan de voorwaarden voor het geven van het voordeel van de twijfel als genoemd in art. 31 lid 6 Ww. Uit je analyse zullen vervolgens de vragen opkomen die bij de bespreking van het voornemen aan de orde moeten komen.
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen