1.1.3 De Algemene Asielprocedure (Spoor 4)
In spoor 4 worden alle zaken behandeld die niet onder een ander spoor vallen.
De AA-procedure is geregeld in de artikelen 42 Vw en 3.110 t/m 3.116 Vb. De normale procedure is dat deze cliënten bij binnenkomst een aanmeldgehoor krijgen.[10] De dynamiek in de asielprocedure heeft laten zien dat de hoge aantallen nieuwe zaken en personeelsgebrek bij de uitvoeringsinstanties ervoor zorgen dat er enige tijd kan zitten tussen de aanmelding op het aanmeldcentrum en het aanmeldgehoor.
Na het aanmeldgehoor volgt enige tijd later het nader gehoor. De tijd die hier tussen zit varieert inmiddels ook enorm. Soms is het slechts enkele weken, een andere keer kunnen hier enkele maanden tot een jaar tussen zitten. Dit geeft ruimte om het aanmeldgehoor te bespreken, ver voor het nader gehoor. De eerste werkdag na het nader gehoor bespreekt je dit gehoor met je cliënt en dien je de eventuele correcties en aanvullingen in bij de IND.
De volgende werkdag brengt de IND het voornemen of de beschikking uit of wordt bekend gemaakt dat de zaak zich niet leent voor een afdoening in de AA. In dat geval zal de zaak in de verlengde procedure (VA) behandeld worden. Indien er een voornemen wordt uitgebracht zal de volgende werkdag een zienswijze moeten worden ingediend waar de IND weer een dag later op zal reageren met een beslissing (positief of negatief) of een bericht dat de zaak alsnog in de VA behandeld zal worden. In de paragrafen 4 - 6 zal hier nader op worden ingegaan.
Zoals gezegd is dit de AA de normale procedure. Hier zijn allerlei afwijkingen op mogelijk. Zo lukt het soms niet om het gehoor in één dag af te ronden en kan de IND ervoor kiezen de AA te verlengen tot maximaal 9 dagen.[11] Ook is het mogelijk dat de IND besluit de zaak door te sturen naar de verlengde asielprocedure (VA). Als dat gebeurt gelden andere termijnen voor het indienen van correcties en aanvullingen (twee weken) en een zienswijze (4 weken in plaats van één dag).
-
Proces
- 1. De asielprocedure uitgelegd
- 2. De Dublinprocedure
- 3. Opvolgende aanvraag
- 3.1 De intake
- 3.2 Model M35-O invullen
- 3.3 Indienen opvolgende asielaanvraag
- 3.4 Voorbereiding op het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.5 Nabespreking van het gehoor opvolgende aanvraag
- 3.6 Reactie naar de IND
- 3.7 Gevolgen indiening opvolgende aanvraag
- 3.8 Beschikking en rechtsmiddelen
- 3.9 Nazorg
- 3.10 Doen - Niet doen
- 4. Beroep en vovo
- 5. Hoger beroep en vovo
- 6. Internationale rechtsmiddelen
- 6.1 Hof van Justitie van de Europese Unie
- 6.2 Jurisprudentieonderzoek
- 6.3 Opstellen van prejudiciële vragen
- 6.4 Verloop van de procedure bij het HvJEU
- 6.5 Uitspraak van het HvJEU
- 6.6 Europees Hof voor de Rechten van de Mens
- 6.6.1 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)
- 6.6.2 Analyse ontvankelijkheid
- 6.6.3 Start procedure
- 6.6.4 Opstellen feitenrelaas
- 6.6.5 Opstellen toelichting schendingen
- 6.6.6 Uitputting nationale rechtsmiddelen
- 6.6.7 Checklist formele vereisten
- 6.6.8 Bespreken proces met cliënt
- 6.6.9 Contact met procespartijen
- 6.6.10 Opstellen friendly settlement
- 6.6.11 Repliek-dupliek
- 6.6.12 Uitspraak
- 6.7 VN-comités
- 6.8 Doen - Niet doen
-
Thema's
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 7.1 Dossieranalyse 1F indicaties
- 7.2 Afspraak cliënt
- 7.3 Verwijzing naar 1F-unit
- 7.4 Voornemen artikel 1F
- 7.5 Beschikking en rechtsmiddelen
- 7.6 Hoger beroep
- 7.7 Artikel 1F vs artikel 3 EVRM na rechtsmiddelen
- 7.8 Europees inreisverbod
- 7.9 Ongewenstverklaring
- 7.10 Opvolgende aanvraag
- 7.11 Doen - Niet doen
- 8. De alleenstaande minderjarige
- 9. Medische aspecten in asiel
- 10. Gezinshereniging: nareis en artikel 8 EVRM
- 11. Mensenhandel en uitbuiting
- 12. Buitenschuldvergunning
- 13. Bronnen onderbouwen asielrelaas
- 13.1 Categorieën bronnen
- 13.2 Landeninformatie
- 13.3 Medische documentatie
- 13.4 Verklaringen van derden
- 13.5 Contacten met organisaties
- 13.6 Beleidstukken
- 13.7 Jurisprudentie
- 13.8 Gebruik van inhoudelijke bronnen
- 13.9 Onderzoek KMar en Bureau Documenten
- 13.10 Taalanalyse
- 13.11 Gebruik van juridische bronnen
- 13.12 Nieuwsbrieven
- 13.13 Doen - Niet doen
- 14. Verkrijgen en behoud van de verblijfsvergunning asiel
- 15. Terugkeerbesluit, vreemdelingenbewaring en vertrek
- 16. Moratoria en Richtlijn Tijdelijke Bescherming
- 17. Overschrijden termijnen, dwangsom en verjaring
- 18. Tolken en vertaling
- 19. Second opinion
- 20. Opvang COA
- 21. Klachten
- 21.1 Een klacht indienen
- 21.2 Klacht tegen een andere advocaat
- 21.3 Redenen om een klacht in te dienen
- 21.4 Klachtprocedure bij een bestuursorgaan
- 21.5 Klachtwaardig gedrag van tolken
- 21.6 Procesverloop klacht
- 21.7 Klachtprocedure bij de Nationale ombudsman
- 21.8 Zelf een klacht krijgen
- 21.9 Doen - Niet doen
- 7. 1F Vluchtelingenverdrag
- 22. Totaaloverzicht Doen - Niet Doen